Prædiken til Bededag og 4. s.e.påske

Prædiken til Bededag og 4. s. e. påske 2020– 4. Corona prædiken.

Ved sognepræst Peter Lindholt Jessen, Vissenbjerg.

Evangelie tekster: Matt. 7. 7 – 1 og Johs.8,28-36

Salmer fx: DdS. nr. 36 Befal du dine veje; nr. 50 Du, Herre Krist; 722 Nu blomstertiden kommer; 291 Du, som går ud fra den levende Gud; 496 Af dybsens nød, o Gud, til dig evt. i Iben Krogsdals nyoversættelse i 100 salmer; 367 Vi rækker vore hænder frem.

”Skin over vang som en morgen med sang,

morgen i maj, når det grønnes!

Lifligheds magt gøre dorskhed opvakt,

så på Guds nåde der skønnes!

Tonerne dybe i gry og kvæld

røre selv hjertet så hårdt som fjeld!” 291 v. 4

Byens gader skulle have været pyntet med flag og der skulle have været sat ca. 70 fester i gang i sognet i denne weekend og mange andre steder rundt om i landet. Sådan er det ikke – konfirmationerne er aflyst og udskudt. Corona hersker stadig i landet endnu en tid.

Vi har lige fejret 75 året for befrielsen efter den tyske besættelse. Det er en frihedsfest som stadig huskes og fejres af fx min gamle mor og som er værd at fastholde netop som en reminder om frihed. Også frihed fra Corona.

Vi kan så nemt lulle os ind i en selvfølgelighed, hvor vi tager friheden til at være sammen, gøre hvad vi vil, rejse, feste, som selvfølge. Men friheden er ikke selvfølgelige. Den selvfølgelige frihed er et velfærdsgode.

Den sande frihed har vi i vores bundethed til hinanden som mennesker underlagt verdens vilkår. Det er kærligheden, som binder og sætter os fri. Det er det kristendommen husker os på. Kristus gør os frie i sandhed!

Store almindelige Bods og Bededag blev indført i Danmark i 1686, da der havde hobet sig en mængde bods og bededage op, så folk havde alt for meget fri. I dag bruges Bededag ofte til konfirmation, også her i Vissenbjerg og andre mener det er store have dag. Foråret er en travl tid.

Bede-banke-bønnen hos Mattæus, som lyder Bededag i 2. tekstrække, er en del af bjergprædiken, hvor Jesus opremser dyder og laster i menneskeheden og sætter dem i relation til sig selv og Gud på en sådan måden at Kristus ikke er til at komme uden om, som frelser, frisætter. Det er også heri han formulerer den måske vigtigste etiske og moralske sætning i menneskeheden, kristelig set: Alt, hvad I vil, at mennesker skal gøre med jer, det skal I også gøre mod dem. Sådan er loven og profeterne. (Matt. 7,12.)

Den er stadig gældende – bør være det - også i vores tid, bl.a. i kraft af at filosoffen Kant gjorde den til den etiske maksime dvs. det mest holdbare og præcise udtryk for adfærd mellem mennesker.

Måske består udfordringen i dag i at få vores adfærd overfor naturen med fx sådan, at hvis man er i tvivl om at menneskets handlinger overfor naturen er god eller dårligt for naturen, så bør tvivlen komme naturen til gode – ligesom den gør over for den mistænkte i en retssag. At man altså undlader at gøre det, man bestemthed ved ikke skader naturen.

Fx ville vores brug af pesticider og udledning af CO 2 have været knap så omfattende, hvis vi ellers har sans for skade og tager ved lærer af det. Men menneskets problem er jo, at vi ikke kan gennemskue konsekvensen af vores handlinger - både gøren og laden. Det er faktisk synden i en nøddeskal og det skal resten af prædiken handle om udfra Johannes kap. 8

Jesus er kommet i diskussion med nogle jøder på tempelpladsen i Jerusalem. Den er skærpet og skrap, virkelig. Jesus er nok jøde, men han er meget kritisk over for jødernes forståelse af Gud. Det er faktisk det, der koster ham livet, men han fastholder sin kritik og dør på korset for det.

Jesus er meget direkte i sin tale hos evangelisten Johannes. Det er tydeligt at Johannes - dem der har skrevet Johannes-evangeliet - har haft tid og lejlighed til at tænke meget over, hvordan de skulle fremstille evangeliet.

Jeg tænker, at Jesu påstand 3. s. e. påske i Johs 14: Jeg er vejen, sandheden og livet! I dag bliver introduceret for de forsamlede jøder: I skal lære sandheden at kende og sandheden vil gøre jer frie, siger Jesus til dem. Det bliver de meget sure og fortørnede over – jøderne er stolte Abrahams børn. Men Jesus forsætter sin provokation og siger at enhver, som gør synden er syndens træl. Her griber han tilbage til det ældgammelt og evigt aktuelle spørgsmål om syndens realitet, virkelighed, i livet.

Iflg. Bibelen er synden i verden en konsekvens af syndefaldet (1. mosebog kap. 3), at mennesket efter at have spist af kundskabsfrugten bilder sig ind at vide besked om sandhed, godt og ondt i tilværelsen på lige fod med Gud. Derefter udspiller der sig i kap 4 en scene mellem Kain og Abel hvor syndens realitet introduceres.

Forfatteren John Steinbeck har skrevet om det tema i ”Øst for Paradis”, hvor en gammel kineser efter 10 års granskning og diskussioner, som konfussianer – en slags buddhist – kommer til den konklusion at den vigtigste erkendelse af syndens realitet i verden ligger i 1. Mosebog kap. 4,7: Herren, spørger Kain, hvorfor han er vred og går med sænket hoved - efter at Herren har modtaget Abels offer, men ikke Kains: Hvis du gør det gode, kan du se frit op, men hvis du ikke gør det gode, lurer synden ved døren. Den vil begære dig, men du kan/skal/vil herske over den. Det er oversættelsen af det hebræiske ord- timshel - for kan/skal/vil der er afgørende – er det en mulighed, du kan, et påbud, du skal eller et tilsagn?

I den autoriserede danske oversættelse af 1. Mosebog 4, 7 bruges `skal´. Altså en ordre/påbud om at skulle kæmpe/arbejde med synden.

Jeg ser en tydelig relation her til konflikten mellem Jesus og jøderne på tempelpladsen i dag i evangeliet om syndens realitet i verden og hvad Kristus betyder der for os, og det bliver meget værre længere henne i Johs kap 8.

Jesus siger nemlig om sig selv, som Guds søn, til dem og os i dag: Den der gør noget forkert er slave af synden (Jf. Den Nye aftale). En slave bliver ikke i familien altid, men det gør sønnen. Hvis sønnen gør jer fri, så vil I virkelig blive frie.

I dag lyder der, synes jeg, altså et tilsagn til dem, der har øre at høre med, om at vi ved at tro på Jesus som Guds søn, Kristus gøres virkelig frie til at arbejde og kæmpe med vores forblændede selv indbildning om at vide bedst besked om det gode og sande i tilværelsen, ja kunne skelne mellem rigtig og forkert i vores liv med hinanden i kærlighed.

Det er en kæmpe frelse – frisættelse – ikke selv at skulle bære syndens realitet i verden, men få lov at hente inspiration gerne ved Helligånden og gennem traditionen, gudstjeneste, salmer, bøn, eftertanke, refleksion til at kunne leve med at kunne/skulle/ville herske, arbejde, kæmpe med sine tilbøjeligheder og hvad værre er.

Du er dog ej den herre - menneske,

som alting råde bør;

Gud monne scepteret bære,

og alting vel han gør.” DdS nr. 36 v. 6.

 

1. Dine cookie settings
Funktionelle cookies, marketing og tracking
Cookies der giver os mulighed for at analysere webstedets anvendelse, så vi kan måle og forbedre ydelsen, og cookies der bruges af reklameselskaber eller annoncerende selskaber til at slå annoncer op, som er relevante for dine interesser.
 Alle

Nødvendige cookies
Cookies der er nødvendige for sidens funktionalitet.
 Nødvendige


2. Dette website anvender cookies

En cookie er en lille tekst-fil, som vi gemmer på din computer for at kunne holde styr på, hvad der sker under dit besøg og for at kunne genkende computeren.
En cookie indeholder kun tekst, er ikke et program og indeholder ikke virus.

3. Formål med cookies på vores website:
Cookies er nødvendige for at få hjemmesiden til at fungere. Cookies hjælper os desuden med at få overblik over dit besøg på hjemmesiden, så vi løbende kan optimere og målrette hjemmesiden til dine behov og interesser. Cookies husker f.eks., hvad du har lagt i en eventuel indkøbskurv, om du tidligere har besøgt siden, om du er logget ind og hvilket sprog og valuta, du gerne vil have vist på hjemmesiden. Vi bruger også cookies til at målrette vores annoncer over for dig på andre hjemmesider. Helt overordnet anvendes cookies således som del af vores service til at vise indhold, der er så relevant som muligt for dig.

4. Sådan sletter eller blokerer du for cookies i din browser
minecookies.org/cookiehandtering


5. Liste over brugte cookies:
NavnFormålUdbyderUdløber

Vi bruger cookies til at tilpasse vores indhold og annoncer, til at vise dig funktioner til sociale medier og til at analysere vores trafik.
Vi deler også oplysninger om din brug af vores website med vores partnere inden for sociale medier, annonceringspartnere og analysepartnere. Få flere oplysninger

OK Læs mere