Prædike til 2. søndag efter påske

Prædiken til 2. s. e. påske 2020 - 3. prædiken i Corona-tiden.

Den gode hyrde siger:

”Mine får hører min røst, og jeg kender dem, og de følger mig, og jeg giver dem evigt liv, og de skal aldrig i evighed gå fortabt, og ingen skal rive dem ud af min hånd, siger Jesus”. Johs,10, 27-28.

Tekster: Salme 23; Apostlenes gerninger 2, 36 – 41; Joh.10,22-30. Salmer fx nr. 168, 342,662, 663, 664 ff.

Det er vanskeligt ikke at læse tidens vilkår – Coronavirus – og hvad det medfører af genvordigheder for folk og land ind i Bibelens tekster. Det skal man være varsom med.

På den ene side skal evangeliet sige os noget i vores tid. På den anden side skal man, når man læser Bibelen, læse den på sin tids betingelser. Der står jo ikke noget om Coronavirus i Bibelen.

Og alligevel vil Bibelen sige noget til os, også i vores tid.

Bibelen har været læst og forstået meget forskelligt gennem tiden – og det vil sige årtusinde.

Først blev historierne, de ældste myter, fortalt fra mund til mund gennem, ingen ved hvor længe. Nye historier om Guds storværker er kommet til og teksterne blev nedskrevet og læst ved gudstjenester og sammenkomster. Hørt og forstået af dem der hørte og forstod, som dem de var i deres tid.

Salmerne til 2. søndag efter påske, hvor den Gode hyrde er i centrum, er sigende for forskelligheden i forståelsen af budskabet. Vores salmeskat er rig, blandt andet derved at vi har forståelser og musik til ledsagelse af salmerne fra mange århundrede. Det er interessant, at se hvad salmedigterne som har koncentreret budskabet lægger vægt på i teksten.

Centralt står temaet Jesus, Herren, Gud, som den gode hyrde. Hyrden er et klassisk billede på en der passer på sin flok, samler dem, tager sig at dem, øver omsorg, hjælper, trøster, søger for mad og drikke til sine får. I kristendommen står billedet af Jesus som den gode hyrde stærk. Han siger selv: ”Jeg er den gode hyrde”, lige forud for dagens evangelium hos Johannes.

Det slår mig, hvor indforstået hyrdebilledet er og har været brugt gennem tiderne fx i salmerne.

Men siger hyrdebilledet os noget i dag i Corona- tiden? Er der nogen der passer på os, tager sig af os. Ja, det gør staten, velfærdssamfundet, sundhedsmyndighederne, læger, sygeplejersker, sosu ass. Det er det, der fylder i tiden og de gør et fantastisk arbejde rundt om med at tage sig af de syge og udsatte. Det særlige og farlige ved pandemien er, at Covid-19 er en ny ukendt virus, som alle står famlende overfor og ikke ved, hvad vi skal stille op med.

Det siger Bibelen heller ikke noget konkret om. På den måde kan og skal man ikke bruge, læse og forstå Bibelen.

Og dog rummer Bibelen fortællinger og beretninger om sygdom, pest, virus, elendighed og ulykker. Det er jo ikke første gang at verden og livet er truet af undergang og vi er her endnu.

Død og sygdom – også virus - er en del af livet og ifølge Bibelen er det vilkår, som vi er underlagt som mennesker. Syndefaldet kaldes det. Paradis er vi smidt ud af. Vi lever i verden, hvor livet går for sig på godt og ondt.

Den kristne pointe, evangeliet, den gode nyhed til menneskeheden, som blev introduceret ved Jesus fra Nazareth for 2000 år siden er, at Gud er med os og han ser på os med hyrdens milde, medlidende og omsorgsfulde øjne.

Læst, hørt og forstået på den måde er dagens evangelium en kærligheds- og omsorgserklæring som når helt igennem livet og med ind i døden. Det lyder til den som tør, vil og kan tro at Jesus er Herre og Kristus, som Peter prædiker for alle i Apostlenes gerninger i dag og Jesus siger selv hos Johannes, på spørgsmålet fra jøderne på Tempelpladsen i Jerusalem, om han er Kristus?: ”Jeg har sagt jer det, og I tror det ikke”. Johs 10,25.

På den måde må vi i dag, høre og forstå den hellige skrift ind i vores tid – også Corona tiden, som et kærestebrev.

Det er Søren Kierkegaard, der siger at man skal læse og forstå Bibelen som et kærestebrev fra den elskende til sin elskede.

I dag mener de færreste at Bibelen er Guds ord, forstået på den måde at Gud har skrevet Bibelen ord til andet. Jeg tænker, Bibelen rummer nogle af de ældste beskrivelser af livet på godt og ondt i menneskeheden og jeg tror at de er nedskrevet at folk som har været under indflydelse af den gode ånd kaldet Helligånden. I hvert fald har de været inspireret dvs. under åndelige indflydelse. Kirken har så samlet de bibelske tekster og kaldet dem den hellig skrift. Det er dem, der ligger til grund for vores samling/kirken og gudstjenesten. Et udvalg har været foretaget og salmer er skrevet til fra forskellige tider og musik er komponeret. Det er et unikt og fantastisk bidrag til livet og kulturen i den kristne verden. Andre har andet af samme fremkomst.

Bibelen og særligt evangeliet er en gave til det enkelte menneske og menneskeheden. Med Bibelen kan du få stillet din tørst og sult efter mening, betydning og sandhed. Du kan arbejde med disse store dybe spørgsmål, reflektere over det, lytte til en prædiken, finde dig selv i en gudstjeneste, eller din personlige andagt, lade dig noget sige og lytter og prøver at forstå, hvad ordne siger til dig. Det er en udfordring til os – ikke mindst hvis ordene er uklare og billedet fx hyrden er intetsigende. Man skal jo vide hvad en hyrde er, hvis billedet skal give betydning og mening.

Jeg tænker fx , i biologisk forstand er vi grundstoffer, atomer, gener, DNA, RNA (virus) og som sådan er vi liv, der indtager nærig og formere os, og Bibelen fortæller os, at vi er skabt i Guds billede, derfor er vi, som vi er: tænkende, nysgerrige, søgende, vil noget, har moral og etik. Det er der ingen andre skabninger der har i så udpræget grad. Vi kan ikke lade være med at undre os og vi synger:

”Lille Guds barn i verden her,

hold dig da til din Fader nær!

Spørg om hans magt og kærlighed,

stol kun på ham og hvil i fred!

O, Gud ske lov! ” som vi synger i ”Lille Guds barn, hvad skader dig” (nr. 44)

At være kristen er at få lov til at være et Guds barn og vide sig i hans stærke og gode hyrde hænder, uanset hvad der sker og hvordan det går - også i Corona-tiden.

”Mine får hører min røst, og jeg kender dem, og de følger mig, og jeg giver dem evigt liv.” Amen!

 

 

  

1. Dine cookie settings
Funktionelle cookies, marketing og tracking
Cookies der giver os mulighed for at analysere webstedets anvendelse, så vi kan måle og forbedre ydelsen, og cookies der bruges af reklameselskaber eller annoncerende selskaber til at slå annoncer op, som er relevante for dine interesser.
 Alle

Nødvendige cookies
Cookies der er nødvendige for sidens funktionalitet.
 Nødvendige


2. Dette website anvender cookies

En cookie er en lille tekst-fil, som vi gemmer på din computer for at kunne holde styr på, hvad der sker under dit besøg og for at kunne genkende computeren.
En cookie indeholder kun tekst, er ikke et program og indeholder ikke virus.

3. Formål med cookies på vores website:
Cookies er nødvendige for at få hjemmesiden til at fungere. Cookies hjælper os desuden med at få overblik over dit besøg på hjemmesiden, så vi løbende kan optimere og målrette hjemmesiden til dine behov og interesser. Cookies husker f.eks., hvad du har lagt i en eventuel indkøbskurv, om du tidligere har besøgt siden, om du er logget ind og hvilket sprog og valuta, du gerne vil have vist på hjemmesiden. Vi bruger også cookies til at målrette vores annoncer over for dig på andre hjemmesider. Helt overordnet anvendes cookies således som del af vores service til at vise indhold, der er så relevant som muligt for dig.

4. Sådan sletter eller blokerer du for cookies i din browser
minecookies.org/cookiehandtering


5. Liste over brugte cookies:
NavnFormålUdbyderUdløber

Vi bruger cookies til at tilpasse vores indhold og annoncer, til at vise dig funktioner til sociale medier og til at analysere vores trafik.
Vi deler også oplysninger om din brug af vores website med vores partnere inden for sociale medier, annonceringspartnere og analysepartnere. Få flere oplysninger

OK Læs mere